maandag 14 maart 2016

God, U lijkt op de Partij van de Arbeid; niemand gelooft er meer in




Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column uit Het Parool.

Vindt U het gek, God? Vindt U het echt gek dat Uw rol in de Nederlandse samenleving feitelijk is uitgespeeld? Wie tot U bad om vrede, vindt geen gehoor - al kunt U volhouden dat er minder doden zijn dan honderd jaar geleden. Maar waar er minder doden vallen, werd er ook minder gebeden.

Waar echter meer doden vallen, bidt men steeds meer tot U - al kunt U dan weer beweren dat het niet om U gaat, maar om Allah. Maar is Allah niet domweg een vertaling van God?

U lijkt op de Partij van de Arbeid; de Partij bedoelt het goed, maar niemand geloof er meer in; U bent, net als de PvdA, folklore geworden. Fraai om te bestuderen, zinloos om serieus te nemen. Want waar was U toen er een jongetje aanspoelde op het strand?

Ik bedoel dit, goede God: als we Uw politiek bekijken, dan bent U domweg een rechtse dictator. Nee, ik ga nu niet Godwinnen, God, want niet alleen heb ik een hekel aan woordspelingen, ik geloof niet in Uw bestaan, terwijl ik weet dat die andere dictator wel heeft bestaan.
O God, ik geloof dat het tijd wordt dat U tot ons bidt
U bent ook een wrede dictator - en nooit onthult U waarom. Geeft lijden ons inzicht? Kom op, dat geloof U zelf toch ook niet?
Weet U wat het is, God, U hebt niets meer te vertellen.

Wij geloven U niet meer, en beseffen donders goed dat wanneer U wel zou hebben bestaan, Uw liefde en goedheid nogal tegenvallen.
O God, ik geloof dat het tijd wordt dat U tot ons bidt.

Dat U ons, mensen, om gunsten gaat vragen, om vrede gaat smeken. Want niet U, maar wij, mensen, kunnen daar iets aan doen. Niet dat we dat gaan doen - net zo min als U - maar als wij het gaan doen, kunnen we het beter dan U.

Het is ook dat besef waardoor Uw rol is uitgespeeld.
En ik denk dat Uw gesmeek aan ons om tot vrede of in-zicht te komen, U zo zal tegenvallen, dat U uiteindelijk niet meer in ons gelooft. U brengt niets tot stand; wij ook niet.

We maken elkaar volkomen zinloos. U geeft geen zin aan ons bestaan, wij kunnen geen zin aan Uw bestaan geven.

U bent niet dood, maar eeuwig stervende.
En U zal met ons sterven.
Zal ik voor U bidden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten