zaterdag 14 mei 2016



Theaetetus, (u kent hem vast nog wel uit de geschiedenis lessen)
wiens moeder vroedvrouw was, zou het volgende gezegd hebben
:Het beroep van mijn moeder is precies wat ik ook doe.
Zelf baar ik geen kennis, maar ik help anderen om die ter wereld
te brengen.
En die taak is in een opzicht moeilijker dan die van mijn moeder:
waar bij de geboorte iedereen het verschil kan zien tussen een
gezond kind en een miskraam, is dat verschil bij de bevalling uit
de mannelijke geest niet voor iedereen zo duidelijk, zelfs niet voor
hem die zwanger is.
Mijn techniek van vragen stellen is gericht op het opwekken van
de weeën, en als ik uit antwoorden merk dat er sprake is van een
dode vrucht, dan help ik bij het verrichten van abortus.

Prachtige woorden, maar zijn het wel de woorden van Theaetetus ?
Er zijn namelijk geen grotere vervalsers dan geschiedschrijvers.
Ongetwijfeld zal de beste Theaetetus wel eens wat gezegd hebben,
maar door de geschiedenis heen zullen de woorden wel meerdere
malen zijn opgepoetst tot een glimmend geheel.
Knap werk, leuk om te lezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten