woensdag 20 mei 2015



The Dinner (two)
Vis is gezond
Wie kent de slogan niet. (retorische vraag)
Ik denk dat de kreet van "vis is gezond" al
jaren achterhaald is, maar uit marktbelang
er het zwijgen over wordt toegedaan.
Hoewel ik fastfood ketens mijd als waren het
duistere organisaties die ten koste van
mijn gezondheid rijk wilden worden, denk
ik toch dat ondanks hetgeen ze door je strot
proberen te duwen zij in mindere mate een
aanslag op je gezondheid plegen te doen dan
de zo geroemde "visboer"

Ik denk dat o.a. de oliën waarin gebakken
wordt bij de fastfood ketens strenger onder
controller staan dan bij de plaatselijk visboer
of bij de visboer op de markt.
Hoeveel E nummers in het plakmiddel ? (paneermeel)
Indien mogelijk mijd ik die viskramen al zo
wie zo vanwege hun stank.
Ik vermijd ze ook omdat mijn maag zich omdraait
als ik zie dat de zoute haring gewoon op een soort
bord ligt en iedereen maar naar gelieve kan pakken
Ik heb wel eens het nare idee dat de echte liefhebber
van die zoute haring er pas een pakt als anderen er al
flink overheen gehoest hebben.

Zag er laatst een die boven die aantrekkelijk dood
liggende haring zijn neus stond te snuiten.
Keek een keer in zijn zakdoek. propte dat ding in
zijn broekzak, keek met een gelukzalige blik naar de
nog steeds voor dood liggende haring, veegde even
met de achterkant van zijn hand over zijn mond en
taste toe.

Hygiëne schijnt  geen uitvinding te zijn van de
visboer op de markt,  en al helemaal niet van de
klanten die hij trekt.
Vet gebakken vis met het liefst nog wat saus erbij
om toch wat smaakt te hebben wordt bij kilo's naar
binnen gewerkt.

De vis die uit onze "schone" zeeën komt, blijkt
zoals onderzoekingen bewijzen, niet echt meer zo
schoon te zijn als ze ons wel proberen voor
te spiegelen.
Volgens de "echter" viseter is dit "gelul"
Het zou mij niet verbazen als dat de vis in de
toekomst al voorverpakt in plastic uit zee wordt
gehaald
Dat de echte viseter in de toekomst geen condooms
meer nodig heeft zou best wel eens waar kunnen zijn.
Dat de vis die in de supermarkt doodstil op u ligt te
wachten nu ook al verdacht wordt van het verzamelen
van ongezonde bacteriën, waarvan al doden ten gevolge
van dat zijn geregistreerd, is nog niet bij omroep Max
in het nieuws geweest terwijl het toch om vooral
ouderen viseters ging

Overgaan op de zogenaamde "kweekvis" is ook geen
optie omdat de middelen die worden gebruikt om de
vis zo vet, zo snel en zo groot mogelijk te "kweken"
nu niet direct op het verlanglijstje van de gemiddelde
huisarts staan.
Dat die middelen er wel eens voor zouden kunnen
zorgen dat in de toekomst kinderen met drie benen
of twaalf vingers worden geboren is van later zorg.

Om het ook maar even niet te hebben over de "vis"
die uit Vietnam per vliegtuig hierheen wordt gebracht
"Vis" uit een van de meest vervuilde rivieren op aarde!
Was dat niet waar de Amerikanen met chemische
middelen de bomen ontbladerden ?
Die "vis" ligt o.a. bij AH op u te wachten
Wacht u er ook op ?

Ga even op uw gemak maar dan wel op een veilige
afstand bij een viskraam staan, en aanschouw hoe
de viseter zich aan een niet meer tegenspartelend
dood visje vergrijpt.
Heerlijk gebakken in vet van voorheen, en met saus
om de lippen en kin in te vetten.
Of zoals de echte liefhebber wacht,  tot de derde
hoestbui over de dood en bloot liggende zoute haring
is geweest, voordat hij er een met een wellustige blik
tot zich neemt.

Hoe kan je een "slecht product" toch verkoopbaar maken ?
Je plakt er gewoon wat met een leuk "kleurtje" omheen

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten