maandag 1 januari 2018



Gunsmoke

De traditie om met oud en nieuw voor kapitalen aan vuurwerk de lucht in te blazen heeft bij mij nimmer weerklank gevonden.
Bovenstaande is niet ondertekent door een tot nu toe voor mij onbekende persoon, of personen
die sinds "kort"in de straat zijn komen wonen.
De door mij bedoelde persoon of personen moeten gezien het zware geschut zij te verbranden hadden minimaal aandelen in een of andere vuurwerk fabriek hebben.
Het begon al wat aarzelend in het begin van de week.
Even proefdraaien, een knalletje hier, een bommetje daar, ze waren al hoorbaar.
De spanning naar oud jaardag moet bijna onhoudbaar voor de knaller of knallers zijn geweest
Oudjaar dag!, hoewel ze slechts twee huizen van mij vandaan schijnen te wonen heb ik door kruitdamp en rookgordijnen niet een keer iemand gezien die aansprakelijk gesteld kon worden voor de nieuwe uitvoering van Gunsmoke.
Mijn gedachte dat zij van Chinese afkomst zouden zijn kon door de grote rookontwikkeling niet worden vastgesteld.
Oud of nieuw jaar, ik ga gewoonlijk vroeg naar bed, ramen op een kiertje voor de frisse lucht, mooi boek en de gedachte dat de wereld zonder mij ook wel doordraait geniet ik van de rust die mij word toegedeeld.
Echter de overgang van 2017 naar 2018 was anders, hoe anders is moeilijk te omschrijven.
Als ik een poging zou moeten wagen dan deed het mij denken aan op hol geslagen dronken Chinezen die een poging ondernamen om de film Gunsmoke te overtreffen, gezien en gehoord hebbende geef ik ze een zeer goede kans.
Naar buiten kijkende in hoeverre de straat nog is te herkennen na al het "geweld" van de afgelopen nacht zie ik een verzameling van dozen en ander karton wat netjes bijeen ligt te wachten tot de wereld weer ontwaakt.
Gezien de overblijfselen van de wat rumoerige nacht bij de buren voor het huis liggen kan ik niet anders dan tot drie conclusies komen, of de buren die al in de tachtig zijn hebben besloten de buurt nog eens een keer lekker op te schudden, of hun zoon is op visite geweest en heeft voor pa en ma een pracht van een show met het nodige lawaai en kruitdampen voor hen gereserveerd, of de buren naast mijn buren, buren die ik nog nimmer heb mogen aanschouwen zijn toch van Chinese afkomst en hebben dit duidelijk willen maken door een Prachtige, Knallende, met Rook omgeven show aan de buurt te schenken.
Een vierde optie die niet geheel onmogelijk is zou zijn dat de buren van de buren het op een akkoordje hebben gegooid met de op visite zijnde buurjongen.
Wie het ook is geweest of zijn geweest, mijn dank, tussen slapen en wakker worden heb ik genoten van het spektakel waar het oud roestige doodlopende straatje op zat te wachten.

Ps. Niet om de wetenschap dienende te zijn maar echter alleen uit maatschappelijke belangstelling heb ik even een blik geworpen op de verpakkingen van dat duivelse goed.

Onder een klein voorbehoud neig ik er toch toe over om gezien de vreemde tekens op de verpakkingen te denken dat het "Chinezen" zijn geweest, of op zijn minst Chinese Nederlanders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten