zondag 10 augustus 2014


Fictie in donker blauw

Dijken, landwegen en open velden zijn mijn voorkeur tijdens mijn fietstochten
Mensen vinden het raar dat ik bij iedere afslag al is er in de verste verte geen
verkeer of wat dan ook te zien met mijn hand richting aangeeft.
Voor mij is zo'n fietstocht als het lezen van een mooi boek.
Ik lees het landschap, dieren, boerderijen en wolken
Bij iedere afslag komt er een andere bladzijde te voorschijn
Dus net als bij een boek waar je een bladzijde moet omslaan om het verhaal
verder te kunnen lezen doe ik dit tijdens mijn fietstochten met mijn hand
bij het aangeven van een verandering
Een nieuwe pagina dient zich aan, lees en fiets voort

Behalve het landschap lees ik ook de wolken
Ik denk dat er nergens op de wereld zulke mooie wolken zijn dan wij
hebben in ons Nederland
Een wolken landschap met trage en soms zeer snelle veranderingen.
Grote dreigende donkere wolken met de afgifte van de eerste regendruppels
doen mij nog even een beter plaats op het zadel vinden.
Opeens zijn de druppels een pracht van een regenbui
Niet te vergelijken met die douche van vanmorgen, de regen klettert op je neer
een probeert je weg te spoelen met je waterfiets.
Het gevoel wat dat teweeg brengt is niet te beschrijven
Het is de natuur die mij reinigt en schoon spoelt van alle zoete narigheid
Te weten dat je jezelf met je fiets voortbeweegt op enkel lucht

Vaak laat ik mijn gedachten mee drijven op de wolken die ik zie
Vandaag dreven mijn gedachten op een oneindigheid van wolken
gekleurd van licht naar zeer donker blauw.
Mijn gedachten gedreven van kleur naar kleur vormde zich plots in iets
wat ik eerst niet goed kon onderscheiden.
Heel langzaam werd de vorm zichtbaar als een vorm gelijkend een kroon
Heel duidelijk zag ik de lichtblauwe wolken  plaatsmaken voor de
donkerblauwe die zich vormden tot een goed zichtbare kroon.
Het leek ongelooflijk maar het was daar hoog in de lucht waar mijn gedachten
werden gedreven in het donkere blauw.
Eer rilling ging door mij heen
Ik kon het wel maar wilde het niet bevatten.
Als fietser in de regen had ik gezien wat zou gebeuren
Als fietser in de regen kon ik de wolken niet ontkleuren
Het zal gebeuren zoals ik het zag en waar ik denk van te weten
Het kabinet en het "koningshuis" gaan zeer zware tijden tegemoet.
Het is hier gezegd en geschreven zodat ze het niet kunnen vergeten



p.s.
Met fictie wordt een verhaal of gedachtegang aangeduid, die zich hoofdzakelijk in de fantasie van de auteur of lezer afspeelt.

Waren de kwartrijen van Nostradamus fictie ?








Geen opmerkingen:

Een reactie posten