vrijdag 15 augustus 2014




"Anders"

Oom Hans was "anders"
Wat het ook betekende, oom Hans was "anders"
Als opgroeiend kind kom je soms in vertwijfeling als 
ouderen in code praten.
Ik begreep niet goed waarom oom Hans "anders" was.
Oom Hans was juist altijd heel aardig tegen ons
Ik begreep dan ook niet waarom oom Hans niet voor 
sinterklaas mocht spelen
Oom Hans was altijd de zwarte piet.
Was oom Hans soms "anders" omdat hij de enige in de familie 
was die een bril droeg ?
Toen ik het aan mijn ouders vroeg keken ze elkaar glimlachend aan.
Als er een feestje was mochten wij nooit naar het toilet als 
oom Hans daar was
Ik merkte op dat als er kinderen naar het toilet gingen oom Hans 
met veel strenge ogen werd aangekeken.
Toen op een keer oom Hans toch op de "verkeerde" tijd naar het 
toilet was gegaan hebben twee ooms van mij die niet "anders"
waren hem gevolgd.
Kort daarna kwam oom Hans met zijn hand voor het gezicht
uit het "verkeerde" toilet.
Misschien had hij zich ergens aan gestoten want er kwam 
wat bloed uit zijn neus
Toe ik oom Hans enkele weken later tegen kwam zag ik ook
dat hij een nieuwe bril op had.
Op een dag hoorde ik mijn moeder tegen mijn vader zeggen
"Zou hij dan toch niet "anders" zijn ?"
Later hoorde ik dat oom Hans een vriendin had en dat ze
misschien wel gingen trouwen.
Echter al na enkele weken was de "liefde" tussen oom Hans en
zijn vriendin afgelopen.
Oom Hans vertelde mijn moeder dat zijn vriendin "anders"was
Ik begreep er weinig van want ze had niet eens een bril op
Na jaren niets meer van oom Hans gehoord te hebben kwam
hij plots weer in het nieuws
Oom Hans was dood, oom Hans had zichzelf van het leven beroofd
Oom Hans kon niet leven met zijn "anders"zijn
Hoewel ik toen al de leeftijd had om de dingen te begrijpen kon ik
toch de gedachten niet van mij afzetten dat als oom Hans misschien
geen bril had gedragen hij nu nog geleefd zou hebben





Geen opmerkingen:

Een reactie posten