dinsdag 7 februari 2017



Zitten zo'n beetje over alles en nog wat te praten,
vraagt hij, zou jij een boek kunnen schrijven?
Ik kijk hem aan, en zegt, nee maar wel lezen
Hij kijkt mij aan, ja dat kan mijn kleinzoon ook.
Jij denkt dat als jouw kleinzoon en ik hetzelfde boek 
lezen, wij ook hetzelfde verhaal lezen?
Hoezo, je leest toch beide hetzelfde boek.
Ja, maar dat boek wordt door een ieder die het leest
als het ware herschreven naar de belevenis en de
bevindingen van de lezer.
Een ieder zal het lezen naar zijn of haar persoonlijke
omstandigheden en emotioneel welzijn.
Emoties spelen een belangrijke rol bij het lezen van
een boek, je kunt er dingen in herkennen, dingen die
opeens gezien worden in woorden, woorden van zwart
op wit, woorden die op het moment van lezen een totaal 
andere betekenis kunnen krijgen.
Jou kleinzoon en ik lezen en herschrijven het verhaal
naar zoals wij het willen beleven, zoals wij het willen
zien, zien met de ogen van een "schrijver"die een boek 
leest.

Ben jij een intellectueel Dick 
Ja en nee, net als je kleinzoon.
Hij kijkt mij aan, open zijn mond...maar bedenkt zich,
staat op en vraagt, wil je koffie, ja of nee?
Ik knik met mijn hoofd.
Met een diepe zucht loopt hij naar de keuken.
Ja lekker, koffie, daar zeg ik geen nee tegen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten