donderdag 2 februari 2017


Je kent ze vast wel, mensen die tijdens een gesprek totaal veranderen ten
opzichte van het beeld wat je in het begin van het gesprek van hen hebt opgebouwd.
Ik had laatst een dergelijk iemand, op het eerste gezicht gewoon een aardig persoon,
echter naarmate het gesprek vorderde, begon de man een beeld van zichzelf te
creëren, wat mijn inziens veel weg had van narcisme.
Het zou echter ook een seksuele afwijking, aandoening kunnen zijn, niet in staat te
kunnen zijn om de liefde te kunnen bedrijven. 

Hij vertelde dat hij erkent gediplomeerd psycholoog was, een psycholoog
met twee letter achter de naam.
Ik dacht dat's leuk, echter hij was nog niet uitgepraat want hij was ook advocaat,
en tot overmaat van ramp vertelde hij ook nog dat hij mediator was.
Tijdens het verdere gesprek begon bij mij echter zich het beeld te vormen van wat 
in de psychologie met de naam "Gaslighting" wordt aangeduid.

Manipulatie met als doel twijfel te zaaien bij individuen of groepen door
consequent aantijgingen te ontkennen, jezelf tegen spreken, en te liegen, in de
hoop dat men de eigen perceptie gaat wantrouwen.
Narcisme, ook een kenmerk, kwam bij de man duidelijk tot uiting.
Jammer, het gesprek begon zo leuk, maar hij maakte er een drama van.
Hij verteld ook nog even terwijl wat speeksel uit zijn mond liep, dat hij de trotse
eigenaar is van drie auto's
Hij is psycholoog, advocaat en mediator, en hij heeft drie auto's
Volgens mij was hij hartstikke gestoord, Jezus wat een eikel was die vent!

Ik sprak later iemand die hem kende, die iemand lachte en zei, volgende keer
doen net als ik, snel doorlopen, want die vent is echt gestoord.
Zou mij niets verbazen als hij aan de alcohol is.
Voor AH 's morgens open gaat staat hij al in de wacht voor gratis koffie.
Toch had ik te doen met de man, door het uitoefenen van drie totaal verschillende
beroepen wordt je vanzelf hartstikke mesjogge.
Gratis koffie, is zeker aan het sparen voor de vierde auto...


1 opmerking: