woensdag 1 juli 2015


"Klasse" 

Ik zag haar aankomen, moeilijk lopende, steunende op een wandelstok
Langzaam kwam ze af op het bankje waarop ik van de zon en de vogels zat genieten
Dichterbij gekomen bleef ze staan en nam mij op, ik voelde me niet erg op mijn gemak door de manier waarop ze mij stond te bekijken.
Ik kom bij u zitten, zei ze
Ik knikte en zei “Neemt u plaats”
Ondanks dat haar kleding niet meer nieuw was, en haar schoenen van een orthopedisch schoenmaker afkwamen, straalde ze toch de elegantie van vergane schoonheid uit
Een schoonheid die zelfs de dood niet kan wegnemen
Met wat gesteun en zeer voorzichtige bewegingen nam ze plaats op het bankje
Ze keek mij van opzij weer aan, en zei, “U bent een heer”
Ik voelde mij wat ongemakkelijk, dank u mevrouw, dan dank u
Meneer ik ga maar niet zo naast iedereen zitten, als ik op “mijn” bankje gaat zitten wil ik in goed gezelschap verkeren.
Meneer mensen kleden en gedragen zich naar afkomst, en hoe rijk ze ook kunnen worden, hun afkomst zal zich altijd in hetgeen zij dragen en meedragen weerspiegelen, hun hele doen en laten zal een “show” zijn
Zeer interessant, antwoordde ik
Meneer u bent geen meeloper, u voelt zich het beste in uw eigen omgeving, en u laat zich niet beïnvloeden door wat andere mensen doen.
Ik had het gevoel alsof ik naakt op het bankje zat.
Uw schoenen meneer, heel belangrijk, kijk om u heen meneer, en ziet hoe mannen strak in het pak
de meest verschrikkelijke schoenen dragen.
Schoenen vertellen veel over iemand meneer, een man met kwaliteit, koopt schoenen van kwaliteit,
kwaliteit verloochend zich nimmer
Maar met de juiste kleding en passende schoenen ben je er nog niet, een heer heeft net datgene wat al die “meelopers” missen.
Een heer draagt geen Specsavers brilletje van 29 euro, nee een heer gaat naar een kwaliteit opticien
en kies een bril die bij hem past, een bril die je de uitstraling geeft die je in je mee draagt, de uitstraling die je van huis uit hebt meegekregen.
Uw kleding is niet echt nieuw meer meneer, neem mij niet kwalijk dat ik het zeg, maar uw kleding is van zeer goede kwaliteit en verraad klasse.
Klasse kan lang mee meneer,”meelopers” moeten snel lopen om bij te houden wat ze moeten doen
om mee op te gaan in de “massa”
U bepaalt zelf uw keuze meneer, u laat de “massa” aan u voorbij gaan.
Ik voel mij zeer vereerd mevrouw, maar ik denk niet dat ik de eer die u mij verleent verdient.
Ik heb altijd hard moeten werken en het leven is niet altijd op een sympathieke wijze met mij omgegaan.
Ik heb mij staande moeten houden tussen geloof en ongeloof, tussen duwen en terugduwen.
Het leven heeft zwaar aan mij getrokken mevrouw.
Juist meneer, maar ondanks dat alles bent u gebleven wat u was, een heer
Een traan stond op het punt zich te tonen, dank u mevrouw, dank u mevrouw, u bent een “Dame”
Ik stond op, wenste haar nog een fijne dag, en liep kaarsrecht met welgemeten passen het plantsoen in, voortschrijdende  als een "Heer" schrijden zou.

De oude "Dame" keek hem na en mompelde zacht in zichzelf
"Hij had het nodig, hij was er even helemaal doorheen"




Geen opmerkingen:

Een reactie posten