dinsdag 29 december 2020


De andere kant...

Ik zal een jaar of veertien zijn geweest toen
zwemmen in mijn stad zich afspeelde in de
rivier waaraan de stad gelegen was.
"de Rijn" , een rivier met een sterke stroming.
Alle "helden" hadden de rivier al eens
overzwommen tot de "overkant".
De allerbeste lukte het om van de krib waar
ze vanaf sprongen rechtstreeks naar de
recht tegenover liggende krib te zwemmen.
Gezien de sterke stroming een heel karwei

Ik behoorde zeker niet tot de "helden"
De echte"helden" hadden twee zwemtechnieken,
schoolslag en crawl
Ik had alleen schoolslag tot mijn beschikking.

Starende naar de "overkant" van de rivier, en om
mij heen kijkende over er niemand op mij lette
besloot ik om een poging te wagen, en naar de
"overkant" te zwemmen.
Waarop de beslissing was gebaseerd is mij tot
op heden nooit duidelijk geworden.

Nog eens goed om mij heen kijken, en springen!
Om van krib naar krib te zwemmen moest je richting
Arnhem.
Richting Rhenen betekende dat je twee kribben zou
afdrijven.
De zwembroeken van toen waren groot genoeg om
indien het zo uitkwam je van angst in je broek te
laten schijten.
Alles wat aan spierkracht in mij aanwezig was werd
ingezet om de aan de "overkant" liggende krib te
veroveren.

Hartstikke kapot, doodmoe en met een enorm gevoel
van trots kroop ik moeizaam de krib aan de "overkant" op.
Hoewel ik niet had gewild dat anderen mij zouden zien,
draaide ik mij toch om, hopende dat mijn "heldendaad"
was vastgelegd.
Op hetzelfde moment kreeg ik een gevoel van teleurstelling
Ik stond op de krib en keek naar de "overkant".
Ik was toch naar de "overkant" gezwommen ?

Twee overkanten met daartussen een sterk stromende rivier
Ik moest weer terug ook, terug naar de andere"overkant".
Ook de "andere overkant" lukte van krib naar krib.
Liggend in het warme zand besloot ik om nimmer meer in
de rivier te gaan zwemmen.
Ik lag te denken aan de twee overkanten.

Het is mij altijd bijgebleven, en het heeft mij ervan overtuigt
dat ons leven zich afspeelt tussen twee overkanten met een
sterk stromende rivier er tussen in.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten