woensdag 27 januari 2016



Rembrandt.
Uitstekende schilder maar geen kunstenaar
Ik geef meteen toe, dat al verleng je mijn leven vijf keer
en al zou Rembrandt mijn hand vasthouden tijdens het
"schilderen" dan nog zou ik er niets van terecht brengen
Rembrandt's schilderijen zijn statisch, donker en zonder "leven"
Ik vind er niets aan.

Van Gogh.
Van Gogh was geen schilder, van Gogh was een kunstenaar
Van Gogh was creatief, zijn schilderijen hebben dat wat bij
Rembrandt ontbreekt, ze leven, ze stralen leven uit, in kleur
en patronen, ze laten je kijken en niet turen.
Ik vind de schilderijen van van Gogh inspirerend en toegankelijk.
Ik vind ze prachtig.

Er zijn er vele die proberen "schilder of kunstenaar" te zijn
Iemand die een beetje naam heeft denkt vaak ook dat hij of
zij"kunstenaar" is.
Neem nu die Jeroen Krabbe, ik wordt al niet goed als ik zijn
stem hoor, doet mij denken aan Ko van Dijk, als die in Sneek
op het toneel stond konden ze hem in Maastricht nog horen.
Naar ik weet heeft hij gelukkig nooit geschilderd.
Die Krabbe ongelukkigerwijs wel.
Die schilderijen van Krabbe doen mij denken aan mijn zuster.
Mijn zuster loopt al 15 jaar over aambeien te klagen, met een
gezicht, zo van "heer verlos mij uit mijn lijden"
Zo'n gezicht schijn ik ook te trekken als ik Krabbe z'n stem
hoor of nog erger zijn schilderijen zie.

Van Gogh, Renoir en Monet, een pracht stem hadden ze, je
ziet het in hun schilderijen terug, je kan ze horen






Geen opmerkingen:

Een reactie posten